Fördomar och kvällsbön.

Egentligen? Hur uppkommer fördomar och varför?
Jag tror att fördomar baseras på vad man själv har upplevt.
Men jag tycker ändå att det är skit. Jag menar, liksom, när man går ute på gatan och jag ser en person som är t.ex. mörk, ska jag då bara döma, bitchblicka och tänka "utlänning" ?
Eller om jag träffar en tjej som klär sig annorlunda och lyssnar på skum musik. Ska jag då tänka "mobbad" ?
Alla personer förknipparvju olika saker eller låtar mm med olika händelser. Men ändå, det är ändå inte rätt att bara döma folk rätt av utan att se insidan på dom. För dom, så kanske det vi ser som konstigt är helt normalt. Det kanske är dom som tycker att vi är konstiga?
Vem är det egentligen som började med fördomar.
Om man ser på t.ex. kristendomen. Det är många som tänker liksom, nä men jag kan inte konfirmera mig för att jag tror inte på just det, t.ex. skapelseberättelsen. Du behöver inte tro på allt inom kristendom. Jag menar, kristendomen är inte en religion, den handlar om att ha en relation med Gud. Och han älskar dig hur mycket eller lite du än tror på honom.
Men, tillbaka till ämnet.
Jag blir så sur när folk säger liksom nä nu måste jag sluta med det, Gud kommer att straffa mig.
Vad har folk för bild av kristendom egentligen? Att Gud sitter och kollar i ett register och bestämmer, han har varit god. Då får han åka till himlen efter att han har dött. Men hon där då, aj aj, hon åker ner till helvetet.
Som på julafton när man sitter och ser på när to gen kollar vilka som ska få julklappar det året.
Jag tycker att fördomar suger. Bokstavligen! Man kan bara inte döma hur man tror att någonting är och sen föra vidare så att den personen också dömer. Jag tycker bara att alla människor ska börja om liksom och radera alla uppfattningar från utsidan och se personer för vilka dom verkligen är.
Jag är bara så glad för att Gud älskar oss alla vad vi än gör.
Idag har jag haft sån himla feeling efter att jag hade varit i kyrkan så jag vill sluta detta inlägget med en bön.
Käre Gud. Jag tackar dig för att du älskar oss alla vad vi än gör. Och jag är så glad att du lyfter bort allt ont från oss.
Din kärlek är så stor så vi små människor kommer aldrig att kunna förstå den. Jag vet att du alltid gör det bästa för oss. Även fast det kan kännas så fel ibland. Som ens föräldrar dom gör alltid det bästa för en.
Du vet det bästa för oss, för du ser oss alla, du ser våra hjärtan, vad vi längtar efter och vad vi känner.
Käre Jesus jag tackar dig för att du kom till jorden för att rädda oss från allt elände. För att ta hand om oss. Tack för att du tar alla våra bördor som tynger ner oss och bär det på dina axlar. För att du hjälper oss när vi har det svårt.
Gud, jag förstår inte hur du kan ta hand om oss alla samtidigt, och bära oss alla när vi har det som svårast. Men på något sätt klarar du det.
Jag tackar dig för att du finns i mitt liv och jag älskar dig så mycket att jag kan inte förklara det.
Jag vill be för en viss person som har det lite svårt just nu.
Ta hand om Caesar.
Jag vill sjunga om dig för evigt Gud och jag älskar dig.
Amen.
Nu kommer jag säkert att bli typ dömd och kallad "hon den där kristna"
Fast vet du vad, jag bryr mig inte. Jag älskar att vara kristen och det betyder jättemycket för mig!
Annars, vad har du gjort idag?
Kram från mig! :)
Ps. Blir ingen låt just nu för jag sitter vid iPaden och jag vet inte riktigt hur det funkar då ...
Lägger istället in en länk... Om den nu funkar då, annars kopiera bara den osvosv.
http://m.youtube.com/watch?v=63omsHzAMTI

Kommentarer
Postat av: åke

Caesar<3

2012-03-22 @ 23:28:04
Postat av: Lexi

<3

2012-03-23 @ 16:05:20
Postat av: Niklas

härligt inlägg!! fördomar är verkligen skit!



gött att höra att du är stark i din tro och inte skäms för den! det är liksom det vi ska ha som mål, att kunna bekänna att vi älskar och är älskade utan att bekymra oss om vad världen säger!

tyvärr kommer världen alltid vara emot oss kristna, men det enda vi kan göra är att be för den och verkligen älska den trots att den inte vill tro oss!



det kan låta tungt, men gud är så mycket större! han bär oss igenom livet och vi behöver inte vara rädda!

riktigt kul att se att du vågar visa att du tror! (dock är det skillnad på att visa och skryta, jobba alltid för att få det naturligt och inte till någon form av överlägsenhet!)



you go girl!!!



ses vi i Flöda ikväll eller? kommer bli epic!



//Niklas

2012-03-23 @ 16:07:34
URL: http://flyingbyfaith.blogg.se/
Postat av: Sarah

Barn och vuxna dör i Afrika hela tiden pga svält. Och du säger att gud tar hand om oss alla.. Fattar inte riktigt hur du tänker där eftersom om gud hade tagit hand om alla skulle det ju inte vara på det viset.? Inget hat mot dej, tycker bara inte att man kan säga att gud "tar hand om oss alla" när vi har det svårt, för det gör han ju antagligen inte.?

2012-03-23 @ 17:02:22
Postat av: Klara

Sarah, asså jag håller med dig om att det i land kan vara svårt att se att Gud verkligen tar hand om alla, och det kan vara skönt att liksom direkt skylla på någon, för annars känns det så otroligt hopplöst.

Jag tror faktiskt att det är mycket sådana här saker som gör att personer har svårt att tro på en Gud, när så mycket ont händer i världen.

Jaag själv tror inte att det är Gud som gör att människorna i Afrika svälter. Det är vi människor!

Vi lever här i ofantlig lyx, med otroligt mycket som vi egentligen inte behöver, så egentligen skulle vi ju faktiskt bara dela med oss av allt som är onödigt. Ändå fortsätter vi som vi gör! Jag tror det är det som är problemet, inte Gud. Jag skulle nog ha svårt att kunna tro på en Gud som älskar människor olika mycket och delar ut orättvisorna.

Så tror jag!

Kram



Grymt inlägg Alexia! Stå upp för dig själv och tro som du gör!



Klara

2012-03-23 @ 18:21:04
Postat av: Alexia

Hej svejs Niklas!

Förstår vad du menar med överlägsenhet och de. Ska tänka på det!:)

Kul att du tyckte inlägget var bra :)

Kram

2012-03-24 @ 13:38:37
Postat av: Alexia

Hej Sarah!

Jag skrev i ett tidigare inlägg om att alla är lika värda och att jag tyckte det var konstigt av Gud att fördela allting så orättvist i vår värld

Men sedan när jag hade tänkt och funderat lite så insåg jag att det inte är Gud som har gjort all orättvisa som t.ex svält. Det är vi människor som pågrund av längtan efter makt osv har liksom ändat riktning på allting. Gud har liksom gjort en början till oss, ett helt liv! Och han är med oss hela tiden, men han har också lämnat mycket åt människorna för att dom ska kunna liksom lära sig av sina misstag.

Gud vill vara där för oss men han vill inte vara den som håller ordning i världen för all evighet. Jag tror att det var därför han skickade Jesus till oss, för att leda in oss på rätt spår liksom. Men ändå har det gått snett.

Så nu är det upp till oss att försöka förändra världen! Inte Gud.

Nu säger jag inte att du måste tro på det jag säger, jag menar bara att Gud har liksom "låtit oss flytta hemifrån, som en förälder och klara oss själva" han finns där för oss och ser oss alltid men försöker låta oss göra våra egna beslut. Gud hjälper oss upp när vi faller och stöttar oss osv.

Men det är nu vi människor får förändra världen.

Det vill iallafall jag göra när jag blir stor!

Jag tror också (som Klara) att Gud älskar oss alla lika mycket och gör allt för att vi på något sätt ska få det bra!

Nu har jag sagt vad jag tycker och tänker. Jag hoppas du får svar på dina frågor.

Ibland så tvivlar jag på Gud, att han gör fel i vissa grejer.men oftast brukar det lösa sig på något sätt.

Kram från mig!!!

2012-03-24 @ 13:53:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0